Carantina în comunicatele oficiale

Povestea neoficială a carantinei

 

Ce este carantina?

Ei bine, depinde la care moment din timp te raportezi atunci când pui întrebarea.

Apariția termenului de carantină în spațiul public s-a făcut abrupt, ca urmare a declarării în România a carantinei pentru cetățenii veniți din Wuhan, China, ca urmare a epidemiei cu coronavirus. Se întâmpla la începutul lunii februarie. Era vorba de o hotărâre din data de 1 februarie a unui Grup de suport tehnic-științific despre care nimeni nu auzise până atunci:

http://www.cnscbt.ro/index.php/legislatie_cov/1494-hotararea-nr-2-gtsscbic/file

Ceva mai devreme, comitetul interministerial constituit la nivelul Ministerului Sănătății comunică luarea unor măsuri speciale pentru două grupuri de români sosiți din China, fără a menționa însă carantina:

http://www.ms.ro/2020/01/26/comitetul-interministerial-pentru-monitorizarea-si-managementul-potentialelor-infectii-cu-noul-coronavirus/

Pe 5 februarie este anunțată, printr-un comunicat de presă, aprobarea unei ordonanțe ce avea în vedere stocurile de urgență și măsurile de carantină necesare pentru combatearea epidemiei:

https://www.mai.gov.ro/guvernul-ia-masuri-pentru-realizarea-unor-stocuri-de-urgenta-medicala-care-pot-fi-folosite-in-cazul-unor-epidemii/

OUG nr.11/2020, căci despre ea este vorba, este publicată abia o săptămână mai târziu, pe 11 februarie. Carantina este amintită în treacăt, prin intermediul unei trimiteri la niște instrucțiuni care vor fi emise ulterior.

Pe 23 februarie, comitetul intersectorial constituit la nivelul Ministerului Sănătății anunță luarea unor măsuri suplimentare, prin includerea în carantină a persoanelor sosite din  localitățile afectate din  regiunea Veneto și din provincia Lodi/Lombardia sau care au calatorit în aceste localități în ultimele 14 zile. Durata carantinei se stabilește la 14 zile.

http://www.ms.ro/2020/02/23/masuri-suplimentare-pentru-limitarea-si-prevenirea-posibilelor-imbolnaviri-cu-coronavirus/

 

Pe lângă carantină răsare și o izolare

În data de 25 februarie Ministerul Sănătății iese cu un nou comunicat, anunțând instituirea izolării voluntare la domicliu:

Nimeni nu explică în ce constă izolarea voluntară la domiciliu și cu ce diferă de carantină. Se face trimitere la un set de reguli care vor fi comunicate persoanelor vizate de aceste măsuri. Se invocă pentru prima oară sancțiunea penală pentru nerespectarea măsurilor de carantină.

http://www.ms.ro/2020/02/25/continuarea-masurile-de-prevenire-si-limitare-a-eventualelor-imbolnaviri-cu-noul-coronavirus/

 

Izolarea voluntară este înlocuită cu autoizolarea

În data de 26 februarie Ministerul Sănătății anunță primul act normativ emis în aplicarea OUG nr.11/2020 Ordinul ministrului Sănătății pentru instituirea măsurii de carantină a persoanelor în situația de urgență de sănătate publică internațională determinată de infectarea cu COVID-19 și stabilirea unor măsuri în vederea prevenirii și limitării efectelor epidemiei. Comunicatul prin care este anunțat noul ordin prezintă o parte din prevederile acestuia

  • Apare un nou termen autoizolare la domiciliu, care pare să înlocuiască expresia precedentă de izolare voluntară la domiciliu.
  • Testarea pentru coronavirus se face pentru persoanele asimptomatice venite din zonele afectate.
  • Persoanele simptomatice sunt izolate în spital și li se recoltează țprobe respiratoriiț.
  • Ieșirea din carantină sau autoizolare este posibilă doar după efectuarea a 2 teste negative pentru COVID-19 efectuate la un interval minim de 24 ore.
  • Încetarea carantinei este comunicată de către DSP zonală administratorului centrului de carantină.
  • În funcție de evoluția situației epidemiologice și confirmarea a mai mult de trei cazuri de infecție cu noul coronavirus, cu legătură epidemiologică între ele, în aceeași comunitate se poate decide declararea carantinei într-o comunitate.
  • Pentru prima oară se menționează faptul că persoanele carantinate sau aflate în autoizolare la domiciliu au dreptul la concediu medical conform OUG nr.158/2005 2005 privind concediile şi indemnizaţiile de asigurări sociale de sănătate.

 

http://www.ms.ro/2020/02/26/29277/

Ordinul nu este publicat în Monitorul Oficial, condiție obligatorie pentru a intra în vigoare. Toată presa online preia comunicatul de presă și legitimează o fantomă legislativă. Oare există cu adevărat acest ordin?

Un comunicat al Ministerului Sănătății publicat pe pagina DSP Sibiu face referire la Ordinul nr.313/2020, care pare să fie cel la care se referă comunicatul ministerului:

http://www.dspsibiu.ro/jdownloads/Comunicate%20de%20presa/Comunicat_Coronavirus.pdfMinister

Mai departe, ordinul ca atare e de găsit pe pagina Casei de Sănătate Alba:

http://www.cnas.ro/casalba/media/postFiles/ordin%20MS%20313%20din%2026.02.2020.pdf

Deci da, Ordinul există. Doar că este ca și cum nu ar exista.

Conform fantomaticului Ordin nr.313/2020, autoizolarea se instituie (doar) pentru persoanele care au călătorit în ultimele 14 zile în localități din zonele afectate de COVID-19, altele decât cele cu transmitere comunitară extinsă.

În plus față de informațiile comunicate pe pagina Ministerului Sănătății, ordinul prevede suplimentar că:

– la ieșirea din carantină, persoanele primesc un Aviz epidemiologic emis de către DSP

– nerespectarea măsurilor de carantină și furnizarea de informații false autorităților se sancționează conform prevederilor legale în vigoare.

Ca urmare a nepublicării Ordinului în Monitorul Oficial, nici aceste prevederi nu devin aplicabile.

Buletinul informativ din data de 1 martie, emis de către Grupul de comunicare strategică, își propune să aducă clarificări în ceea ce privește carantina și autoizolarea, dând impresia că problema este la cetățeanul de rând, cam greu de cap:

http://www.ms.ro/2020/03/01/buletin-de-presa-01-03-2020-ora-1400/

De fapt, autoizolarea este reformulată, fiind adăugate, față de Ordinul nr.313 alte 3 situații de risc.

Astfel, la data de 1 martie, după mai bine de o lună de zbucium mediatic al autorităților, nu exista încă niciun act normativ care să clarifice terminologic și procedural carantina și izolarea și să stabilească responsabilitățile celor implicați (autorități și cetățeni).

Toate comunicatele – oricât de oficiale – nu au, din punct de vedere al obligației de conformare din partea cetățenilor, nicio valoare.

Opinia avocatului Marius Eftimie este în acest sens fără echivoc ‘conform jurisprudenței în materie de contencios administrativ, comunicatele nu sunt acte administrative. Ele sunt însă avute în vedere la circumstanțierea conduitei subiecților de drept în relația cu autoritățile, de regulă în favoarea lor.’

Liliana Bolan
Analist legislativ

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *